Prachtig Lissabon en geocaching

IMG_2394Begin september zijn wij een paar dagen naar Lissabon geweest. Ik ben hier wel eens een keer geweest, maar dat was een tripje van 12 uur i.v.m. een EK2004 wedstrijd. 11 jaar later dus weer naar Lissabon, maar nu met als doel om de stad te verkennen.

Dag 1

We moesten vroeg ons bed uit, want om 6:15 vlogen we richting Lissabon. Daar aangekomen was het een uur of 9 en toen was de temperatuur al dusdanig lekker dat ik me nu al thuis voelde. Na een kop koffie te hebben gehad, toch maar de metro ingedoken om vervolgens uit te stappen in de buurt van ons appartement. Daar de koffers gestald, want we konden pas vanaf 15 uur erin, en toen de stad in.

IMG_2272We hadden al een goede tip gekregen om naar een “foodmarket” te gaan in een gerenoveerde markthal.

Eenmaal daar binnen zit je eerst even rond te kijken om vervolgens alle kraampjes af te gaan om te kijken wat er zoal geserveert kan worden. In het midden staan allemaal tafels waar je aan kan zitten. Vervolgens ga je naar 1 van de uitbaters, bestel je je eten en drinken en dan loop je terug naar je tafel. Je krijgt een soort buzzer mee, dus wanneer je eten klaar is, begint dat ding opeens te trillen en alle lampjes gaan aan in disco-stand.

Vervolgens zijn we verder langs de boulevard gaan wandelen om even van het uitzicht te genieten.

Tegen 15 uur zijn we terug gelopen naar ons appartement om de sleutels in ontvangst te nemen. Daar hebben we onze koffers uitgepakt en even bij te komen van het vroege opstaan. Voor het avondeten hoefden we niet de deur uit, want er zat een pasta zaakje naast ons verblijf. Ook die was errug lekker! En goedkoop.

Dag 2

Vandaag stond in het teken om de stad te verkennen d.m.v. een Wherigo geocache. Deze Wherigo is eigenlijk heel simpel. Geen vragen met antwoorden, maar gewoon lopen van WP naar WP. Maar eerst een ontbijt. Daarvoor gingen we elke ochtend naar een confeitaria op steenworp afstand van ons verblijf. Na het ontbijt zijn we dus begonnen met de Wherigo. Door de Wherigo hebben wij lopend heel veel van de stad gezien. We kwamen zelfs op stukken waar bijna geen toeristen waren. Halverwege de middag liepen we in de buurt van ons verblijf. Dus dan maar even naar huis om weer wat energie op te laden.

Tegen 17 uur gingen we weer verder met de Wherigo en die leidde ons naar het kasteel. Vanaf daar hadden we maar besloten om een tuktuk te pakken richting het volgende WP. Dit WP lag op een groot plein met water en ander speelvertier. Daar was dus ook GZ. Echter waren er zoveel mensen rondom GZ dat we niet eventjes de cache konden pakken. Ondertussen was het alweer ruim etenstijd, dus dan maar een restaurantje zoeken dichtbij. Na het eten was het zo rustig op het plein, dat we alle tijd hadden om de cache te pakken. Nu weer terug naar huis.

IMG_2489 IMG_2484 IMG_2454 IMG_2410 IMG_2397 IMG_2379 IMG_2369IMG_2298 IMG_2353IMG_2312

Dag 3

Vandaag een stranddagje. Dus met de trein naar Cascais gegaan. Eerst hebben we daar een rondwandeling gedaan (met geocaches natuurlijk).

Cascais is een beetje de Bloemendaal aan zee van Lissabon. Hier wonen de “wat meer” vermogende Lissabonners. Er staan riante huizen, de wat duurdere winkels en een aantal sjieke restaurants. Maar er staat ook een fort in Cascais. Tussen de middag even gelunched in een park met speelapparaten voor de kleine kinderen. Dus MiniBurgerhout kon zich ook even lekker uitleven.
Nadat we gewandeld hadden door Cascais was het tijd om de zwembroek aan te trekken en op het strand te liggen en te spelen. Uiteraard ook het water in, maar dat was best wel fris. Toen de zon wat begon af te nemen, toch maar weer de kleren aangetrokken en op zoek naar een restaurantje. We hadden er een gevonden waar ze zowaar ook nog een kindermenu hadden. Ook hier weer goed gegeten en na afloop weer terug gelopen naar het station om de trein te pakken naar Lissabon. Eenmaal thuis was het nog even wat drinken en toen door naar bed.

IMG_2519 IMG_2530 IMG_2535 IMG_2543

Dag 4

IMG_2568Helaas…. alweer de laatste dag van ons verblijf in Lissabon. Eerst een ontbijtje, daarna de koffers inpakken en weer gestald bij de receptie. Gelukkig hoefden we pas tegen 11 uur uit te checken, dus de ochtend konden we rustig aan doen. Vandaag op de planning? Eerst maar weer een wandeling en daarna toch maar in een oude tram gaan zitten voor een rondje door Lissabon. De wandeling was een klein beetje gebaseerd op een route van geocaches. Het mooiste van Lissabon is dat er zoveel eetkraampjes zijn, dat je op elk gewenst tijdstip neer kan ploffen op een terrasje om daar te eten en te drinken.

Tegen 16:30 waren we terug bij ons verblijf om de koffers op te halen om vervolgens door naar de metro te gaan. Half uurtje later sta je weer op het vliegveld.

Ons vliegtuig vertrok rond 19:50 en we waren om 23:45 weer geland op Schiphol.

Wij hebben ons uitstekend vermaakt in Lissabon. Zeker de moeite waard om nog een keer terug te gaan!